DMGP 2013 - Nyheder
Emmelie vandt DMGP 2013
Danskerne igen vilde med Melodi Grand Prix
Næsten 1,8 million fulgte Emmelie's sejr
Dato: 05.02.2013
Kilde: dr.dk/grandprix


Emmelie vandt DMGP 2013
Efter et par års seerflugt er interessen for Grand Prix stærkt tilbage. Hele 1,8 mio. danskere fulgte med i det store show fra Boxen i Herning lørdag aften - og det er næsten 300.000 flere end sidste år. Der er dog stadig et stykke vej op til interessen i 2001 og 2002 hvor 2 millioner fulgte med.

Dermed fik DR stoppet de seneste par års nedgang i seertallet til Dansk Melodi Grand Prix. Men ikke nok med de mange seere, så vurderede seerne også Dansk Melodi Grand Prix 2013 rigtig godt. Programmet får en rating på 4.0 (5.0 er højest og bedst). Dansk Melodi Grand Prix 2013 blev ugens 5 mest sete program, kun overgået af de danske kampe i VM i herrehåndbold.

2013: 1.785.000
2012: 1.506.000
2011: 1.661.000
2010: 1.864.000
2009: 1.717.000
2008: 1.308.000
2007: 1.492.000
2006: 1.651.000
2005: 1.918.000
2004: 1.779.000
2002: 2.082.000
2001: 1.998.000
2000: 1.356.000
1999: 1.384.000

- Vi vil gerne samle danskerne omkring Dansk Melodi Grand Prix, og det er lykkedes. De 1,8 mio. seere er et udtryk for, at Grand Prix er en stor begivenhed i lille Danmark, og at vi har gjort det rigtigt, og det er jeg utroligt glad for, siger DR Grand Prix-general, underholdningschef Jan Lagermand Lundme til dr.dk/grandprix.

- I år var det et "Grand Prix Classic", vi ville holde, og der skulle være mere fest og sceneshow. Det har vist sig at være helt rigtigt. Førhen har vi været bange for at drukne musikken i sceneshow og konfetti, men det gør det ikke. Det er stadig musikken, der er i centrum, selvom der er meget mere at kigge på. Og det er også den vej, vi vil gå fremover, fortæller underholdningschefen.

DR regner også med høje seertal, når Emmelie de Forest skal dyste mod 38 andre nationer i Eurovisionens Grand Prix i Malmø til maj.

- Eurovision vil sætte præg på København, så interessen vil være stor for det internationale Melodi Grand Prix i år, forventer Jan Lagermand Lundme.

DR og pladeselskabet Sony begyndte allerede forberedelserne til Malmø søndag.

- Det vigtigste er, at få Emmelie til at holde fast i sig selv midt i det store maskineri, som Eurovision er. Hun er så meget sig selv, og vi skal ikke gøre hende til noget, hun ikke er. Kunsten bliver ikke at gøre for meget, for vi tror, at mange europæere også vil kunne lide Emmelie, præcis som hun er, siger Jan Lagermand Lundme.

Opdateret den 6.2.2013